mylifeassarajonsson.blogg.se

14 årig tjej. Älskar och rida, sjunga och dansa! :D

Det bästa inlägget någonsin

Kategori: Allmänt

Det bästa inlägget jag någonsin läst, tänker jag dela här med er. Helt grymt och absolut det bästa som någonsin skrivits. Detta inlägget bör lyftas fram av ALLA! 
 
Jolina, hatten av för dig!
 

 

 


 

                                Nu slår jag näven i bordet för nu är det fan ta mig nog.

På den senaste tiden så har alla sociala medier jag gått in på bestått 40% av starka åsikter. Människor smakar inte på orden innan de spottar ut dem. Man kan ha åsikter men man kan också hålla dem för sig själv om det skadar andra fysiskt eller psykiskt. Med detta menar jag att jag har sett hur mycket rasism och mobbing som helst. Jag har sett många sidor bland annat "Kristianstads orrar" på instagram som läckte ut så mycket fakta om folks privat liv. Det handlade om allt från våldtäkter, misshandel till dolda graviditeter.Hur i helvete kan någon skriva ut något sådant? De hade även en ask.fm där man kunde skicka in tips om vad ens vänner respektive ovänner har varit med om vilket gjorde att även de minsta detaljerna läckte ut. Sidan är nu borttagen efter flera polisanmälningar. Dock så är det så fruktansvärt hemskt att någon ens kan göra så. Jag fick se flera av mina vänner sårade efter allt som sidan skrivit om. 

                                                 UPPMUNTRA EJ TILL NÄTMOBBING
Det jag ogillar så grovt är att folk uppmuntrar till att hålla sådana sidor uppe. Dem vill gärna kolla om det står något om en själv eller om ens vänner, dem vill veta alla små snuskiga hemligheter som pågår i deras umgänges krets. Det var flertal kommentarer där det stod "jag har inget liv utan denna sidan" "fyfan vad roligt detta är" med mer. Det är precis detta jag menar med uppmuntran. Hur man en människa möjligtvis vara så hjärtlös så man uppmuntrar till näthat och nät mobbing? Det enda folk tänker på nuförtiden är att få höra andras hemligheter, kunna skratta åt någon för något misstag de gjort. Men i själva verket är det så att du blir inte snyggare av att kalla någon ful och du blir inte starkare av att kalla någon svag. Hur fan kan du bli starkare av att sparka på den som redan ligger ner? Om personen redan ligger ner fysiskt eller psykiskt, så står du ändå upp vilket  möjligtvis visar dig vara stark. Men att du behöver göra någon illa som redan är på botten, innerst inne visar det bara hur dålig du själv är som går på den som redan är så långt ner. 

                                                                  VÅGA ANMÄLA
I dagens läge så är det tyvärr såhär att folk är rädda för att anmäla, de tänker på allt det kan utsättas för och på alla efterföljder dem kan få om dem anmäler. Det här tycker jag är fel, Sverige ska inte behöva vara såhär. Mår man dåligt, blir man mobbad eller trakasserad på sociala medier eller i verkliga livet, ANMÄL. Du kanske tänker att du ska få ett gäng på dig, att du ska bli nedslagen eller bli anklagad för lögn. Men det är alltid bäst att anmäla, du får aldrig tro att ingen tror på dig för det finns alltid någon som tror på dig.
Ingen ska behöva går runt med en klump i magen, ett eko i huvudet som säger att du inte är bra som du äreller att något är ditt fel fastän det inte är det. Du ska inte intala dig själv att du är dålig för att du gjort ett stort misstag i ditt liv. Alla människor gör misstag men det gör inte dem till dåliga personer. Jag brukar tänka att alla har en gång varit små, söta oskydiga bebisar då man inte hade någon aning om vilket monster den bebisen kanske nu har blivit. Trots det så tror jag och kommer alltid stå för att alla människor har en god sida, det gäller bara att hitta den.

 





ALLT HAR KONSEKVENSER.
Som jag skrev tidigare, folk smakar inte på orden innan de spottar ut dem. Vilket är så otroligt sant. De flesta ungdomar har någon gång skrivit något eller varit med om att någon trakasserat en eller mobbat en på sociala medier. Som du säkert märkte själv så gav det förhoppningsvis konsekvenser, att du eller den lärde sig en läxa att aldrig göra om det igen. Om inte det, så kommer personen föralltid få bära med sig misstaget hen gjort, vilket gäller allt man gör i livet, alla snedsteg och alla misstag. 
Jag förstår att folk kan bli arga och bråka, tänka eller säga otroligt fula saker, dra upp saker om ens privatliv, dra in ens familj i samtalet (vilket oftast är den känsligaste punkten) eller prata om ens utseende som man förmodligen inte kan ändra på. Det du som person får tänka på då är att allt har konsekvenser. Kallar du någon för "slampa" så uppkommer konsekvenser. Möjligtvis för dig, du kan bli slagen med ord eller fysiskt, men framförallt att du precis satte ett ärr på denna människan för livet. Jag brukar säga att ord kan vara precis lika hårda som slag. Man kan få ett yttre ärr av till exempel ett slagsmål, och dem ärren syns. Men det är dem inre ärren som skrämmer mig, dem hemskheter folk har varit med om och allt dem alltid kommer bära med sig hela livet som en ryggsäck ungefär. 
Du kan tänka att du har en ryggsäck... och för varje gång du blir kallad något eller är med om något du mår dåligt över, så läggs det i ryggsäcken. Denna ryggsäcken kommer du bära med dig hela livet och du kommer aldrig glömma vad du har gått igenom. Däremot kan du bearbeta det och komma över det vilket människor gör på olika sätt. För mig är det dem små sakerna i livet som gör det meningsfullt. Min familj, ett nystädat rum, en shoppingtur eller fika, en resa till en gammal vän, ett fint sms eller vad som helst. Men som sagt, folk beartbetar saker på olika sätt och något jag vill att alla ska kunna göra: Gå vidare.

 

Det som svider i mig just nu som jag sitter och knappar på mitt tangentbord, det som får mig att gråta igenom hela detta inlägget.. Är hur folk kan vara så fruktansvärt egoistiska och elaka. Ljuga eller göra saker för sin egen skull trots att man vet att det skadar andra. Trots att folk vet att allt kan leda till självmord, fysiska eller psykiska skador, så fortsätter dem att hata, mobba, trakassera och slå. 
Hur sjukt är inte dagens samhälle, att det ens finns hemsidor som tillåter en att skicka anonyma meddelanden till en 13 årig flicka eller vem som helst egentligen, där man skriver hur ful eller smutsig en person är. Man rent ut sagt spottar på någons värdighet vilket ingen människa borde utsättas för, framförallt inte en 13 årig flicka som inte ens levt en fjärdedel av sitt liv. 


Jag däremot SPOTTAR på Sveriges äckliga rättsystem som gör det så lätt för gärningsmän att komma undan på grund av att polisen har för svaga bevis, vilket kan leda till fysiska och psykiska skador eller att en människa lämnar denna jord. Det kan vara din syster, din pappa, din närmsta vän eller vem som helst. Så var försiktig med vad du säger för du kanske inte tänker på konsekvenserna.

 

 
 



Ni hittar Jolina HÄÄÄR




Kommentera inlägget här: